1. Zorg voor duidelijke communicatie
In de altijd drukke supermarkt kan het snel hectisch worden. Klanten die geholpen willen worden, vragen hebben of vracht die binnenkomt en lege schappen die gevuld moeten worden: er gebeurt van alles tegelijk. Goede communicatie maakt op deze momenten echt het verschil. Spreek met je team af wie welke taak oppakt, help elkaar waar nodig, bespreek duidelijke signalen met elkaar en gebruik ze goed en bespreek na een druk moment kort met elkaar hoe het ging. Vraag aan elkaar of iemand nog iets nodig heeft. Hierdoor creëer je rust, overzicht en vertrouwen in de groep en dat weerslaat op de sfeer in de supermarkt.
2. Geef elkaar waardering
Een compliment kost niets, maar het effect? Die is heel groot, bij iedereen. Ook bij diegene die altijd zegt dat complimentjes overbodig zijn (die hebben ze vaak het hardst nodig). Heeft een collega een klant geholpen met een complexe situatie of heeft je collega wat extra vakken gevuld binnen korte tijd? Laat je collega merken dat je dat waardeert. Het zorgt voor een positieve sfeer en motiveert iedereen om standaard een stapje extra te zetten. Goed voor je teamspirit, goed voor de productiviteit. In een team waar waardering normaal is, voelt iedereen zich gezien. En dat maakt het samenwerken veel makkelijker én leuker.
3. Leer elkaar beter kennen
Een sterk team bestaat uit mensen die elkaar durven te vertrouwen. Sterker nog, dit zou de standaard moeten zijn. Neem daarom altijd goed de tijd om je collega’s echt te leren kennen. Dat kan simpel tijdens de pauze, door te vragen naar iemands studie of hobby’s. Of door samen een borrel of teamuitje te organiseren. Maar ook op de werkvloer, door samen te werken. Hoe beter je elkaar kent, hoe makkelijker het wordt om samen te werken. Bovendien maakt het je werkdag een stuk gezelliger.
4. Sta open voor feedback
Leren in en van de praktijk is de beste leerwijze, waar dan ook. Maar, in de supermarkt geldt dat zeker. Het kan gebeuren dat een collega je erop wijst dat je iets slimmer of sneller kunt doen. Zie dat niet als kritiek, maar als kans om te groeien. Andersom kun jij ook feedback geven, zolang je het vriendelijk en constructief doet. Teams die openstaan voor feedback, leren sneller en presteren beter. Daarnaast zorgt het voor meer onderling vertrouwen.
5. Zet plezier centraal
Misschien wel de belangrijkste tip voor iedereen: vergeet niet om plezier te hebben met elkaar alsook in het werk zelf. In de supermarkt kan het soms voelen als hard werken, maar er is altijd ruimte voor een grapje of een praatje tussendoor. Een team waarin gelachen wordt, voelt hechter en hierdoor krijgt stress geen kans. Uiteindelijk is dat de kracht van een goed team: samen hard werken én samen plezier maken, zonder dat er onplezierige stress bij komt kijken.
Meer weten over onze teams in de supermarkt?
In de supermarkt draait alles om mensen. Om jou, je klanten en je collega’s. Een sterk team maakt het verschil tussen een werkdag en een leuke werkdag. Maar, een sterk team maakt ook het verschil tussen klanten en blije klanten. Dus: investeer in je team, ook al werk je slechts een paar uurtjes in de avond. Samenwerken en plezier hebben is belangrijk! Meer weten of benieuwd naar onze leuke
vacatures? Neem gerust een kijkje.