5 dingen die ik leerde tijdens mijn tussenjaar bij de supermarkt

Soms leer je de belangrijkste lessen niet in de schoolbanken, maar gewoon op de werkvloer.

5 dingen die ik leerde tijdens mijn tussenjaar bij de supermarkt

Ik ben Jorn, 22 jaar oud en (inmiddels weer) student. Toen ik mijn mbo-opleiding in retail afrondde, twijfelde ik over mijn volgende stap. Ga ik meteen doorstuderen? Of eerst een tijdje werken? Uiteindelijk koos ik voor een tussenjaar in de supermarkt waar ik al een bijbaan had gehad. Dat leek me een goede manier om ervaring op te doen en ondertussen rustig na te denken over mijn toekomst. Nu, een jaar later, kijk ik terug en besef ik dat ik eigenlijk veel meer geleerd heb dan ik had verwacht. Dus ik neem jullie mee in 5 lessen die ik heb geleerd tijdens mijn tijd bij Albert Heijn.

1. Samenwerken is écht het meest belangrijke in je werk

Op school kreeg ik altijd vaak te horen dat teamwork echt belangrijk is. En op dat moment denk je: ja, sure. Maar hoe dat werkt ontdek je pas als je aan de slag gaat. Dat gold voor mij ook in de supermarkt. Tijdens de feestdagen bijvoorbeeld, dan is er zo’n enorme hectiek aanwezig op de vloer en dan moet je wel goed met elkaar samenwerken anders loopt alles in de soep. Dit zijn voor mij de leukste dagen, de dagen waarop je die samenwerking echt op en top voelt. Want omdat je echt van elkaar op aan ‘moet’ kunnen, brengt het een bepaalde sfeer naar de vloer. Iedereen krijgt een duidelijke taakverdeling, je weet waar je en bij wie je moet bijspringen als het nodig is en iedereen weet van elkaar hoe de vlag erbij hangt. In die hectiek vind je echt geluk in samenwerken met leuke collega’s. Zonder een goede samenwerking ben je echt nergens.

2. Klantgericht zijn zit juist in de kleine dingen

In de supermarkt heb je constant contact met klanten. Soms heeft iemand een korte simpele vraag, maar het kan ook leiden tot een uitgebreid gesprek. Wat ik echt geleerd heb, is dat een fijn gesprek met een klant belangrijker is dan enkel het meelopen naar een product die ze zoeken. Mensen waarderen het als ze gewaardeerd en gerespecteerd worden. En als iemand behoefte heeft aan een praatje, dan kan je er zelf soms nog wat van opsteken ook. Hoe je zelf de beste lasagne maakt bijvoorbeeld. Maar ook mooie levenslessen van mensen die je anders op straat nooit gesproken zou hebben. De les is dus: een taak uitvoeren, moet je goed doen, maar hem extra vriendelijk uitvoeren is beter. In alle opzichten. Voor jou en de klant.

3. Flexibiliteit maakt je sterker

Geen dag is hetzelfde, echt niet. En ja, daar moet je wel flexibel voor ingesteld zijn. De ene keer sta je bij de kassa, de andere keer help je bij het vullen van de schappen of spring je snel bij als er een vrachtwagen komt. Ook als het niet je functie is, dan is het wel fijn dat je op die momenten bij kan springen. Dat vroeg bij mij om wat meer flexibiliteit (ik moest het ook leren), maar ik vond dat juist fijn. Ik heb geleerd om snel te schakelen en niet vast te hangen in één taak. Die flexibiliteit neem ik voor altijd mee.

4. Leidinggeven kun je leren door te doen

Omdat ik er fulltime werkte, kreeg ik al vrij snel meer verantwoordelijkheden. Zo mocht ik langzamerhand nieuwe collega’s inwerken en een team aansturen als invaller van mijn teamleider. In het begin vond ik dat natuurlijk wel spannend, maar al snel leerde ik juist hoe je duidelijk communiceert en hoe belangrijk het is om anderen te motiveren. Ik bedacht me ook: ik krijg niet voor niets deze kans.

5. Plezier op de werkvloer maakt alles beter

Een tussenjaar was fijn, omdat ik lekker kon werken en sparen. En toch, ondanks dat het een tussenjaar was en ik ook wilde ontspannen, heb ik heel erg veel geleerd. En niet alleen theoretisch gezien, maar voornamelijk over hoe je plezier eenvoudig kan combineren met hard werken. De gezelligheid met collega’s maakte de dagen nooit te lang. En samen lunchen en eens in de zoveel tijd een bedrijfsuitje werkt echt perfect als energieboost.

Wat dit tussenjaar mij gebracht heeft

Vooraf wist ik niet dat mijn tussenjaar ook iets zou kunnen betekenen voor mijn toekomst. Het opdoen van nieuwe vaardigheden stond niet op mijn lijstje, maar dat is gelukkig wel gebeurd. Ik heb mezelf beter leren kennen en ik heb ontdekt dat ik graag werk met mensen. Nu ik weer aan het studeren ben, werk ik nog steeds deeltijd bij dezelfde supermarkt en ik voel me er altijd goed bij. Mijn ambitie? Een leidinggevende rol aannemen en teamwork blijvend stimuleren. Meer weten over werken in de supermarkt? Neem contact met ons op of bekijk onze vacatures!  

Inhoud

Lees ook onze andere blogs

  • 10 tips voor het voorbereiden van een succesvol sollicitatiegesprek in de supermarkt

    Zet je beste beentje voor met deze sollicitatievoorbereiding!

    Lees meer
  • Klantenservice als carrièremogelijkheid

    Als servicemedewerker bij Albert Heijn ben je onmisbaar voor klanten én collega’s, met volop kansen om door te groeien en jezelf te ontwikkelen.

    Lees meer
  • Succesvolle start van je carriere met een supermarkt traineeship

    Ontdek 6 tips om je carrière te boosten

    Lees meer