Werken op de versafdeling: een kijkje achter de schermen

Heb je je altijd al afgevraagd hoe het eraan toegaat op de versafdeling van een supermarkt? Flint geeft je een kijkje achter de schermen!

Werken op de versafdeling: een kijkje achter de schermen

Heb je je altijd al afgevraagd hoe het eraan toegaat op de versafdeling van een supermarkt? Flint (24) werkt al drie jaar op deze veelzijdige afdeling bij Albert Heijn en deelt zijn ervaringen. Van vroeg beginnen met koelingen checken en schappen vullen tot klanten adviseren over brood, kaas en vleeswaren – geen dag is hetzelfde. Samen met zijn team zorgt hij voor hygiëne, kwaliteit en tevreden klanten. Benieuwd naar wat er allemaal komt kijken bij werken op de versafdeling? Flint geeft je een kijkje achter de schermen!

Hoi! Ik ben Flint (24) en ik werk nu zo'n 3 jaar op de versafdeling bij Albert Heijn. Heb jij net als ik een passie voor brood, kaas, vlees of versproducten in het algemeen? En wil jij graag werken op één van de meest veelzijdige afdelingen in de supermarkt? Dan komt mijn verhaal vast als geroepen. Ik heb in de afgelopen 3 jaar namelijk nog nooit een saaie werkdag gehad en dat is best uniek denk ik. Daarom geef ik je graag een kijkje achter de schermen!

Ik start mijn dag (meestal) vroeg

Om 6 uur in de ochtend begint mijn dag. Ik stap de winkel binnen en loop naar mijn afdeling. De versafdeling. Dat is de plek waar het elke dag opnieuw gebeurt voor mij. De winkel is nog dicht en het is aan ons om alles klaar te zetten voordat de eerste klanten binnenkomen. We starten met het controleren van de koelingen en de temperatuur. Hygiëne en veiligheid zijn prioriteit bij ons, dus elke ochtend checken we of alle apparatuur en versproducten aan de eisen voldoen. Onder het mom van; je weet maar nooit (en veiligheid voor alles uiteraard). Als de temperatuur goed is, vullen we de schappen bij met verse producten. Hierbij werken we altijd met een strakke planning (en handig systeem) om ervoor te zorgen dat de producten die er het langst liggen als eerste verkocht worden. Dit is niet alleen efficiënter, maar ook duurzamer – minder verspilling en meer tevreden klanten die genieten van onze verse producten. En voor wat extra fun plakken we er ook nog een kortingssticker op, zodat onze klanten nog blijer worden.

Aan de slag: de eerste klant wil profiteren van mijn kennis en advies

Als de winkel opengaat, worden de eerste klanten al aangetrokken door de geur van vers brood en vers fruit (ja, dat zeggen ze, meestal elke dag wel, tegen me). Ik vind het leuk om klanten te helpen met vragen over de producten. Van het uitleggen welke vis het beste past bij hun maaltijdidee tot tips geven over het bewaren van verschillende kazen. Klanten helpen vind ik echt leuk. En zo stond er ook vandaag weer iemand voor mijn neus. Zij wilde graag weten waar de kaas precies vandaan kwam die ze uitgekozen had, dat vond ze toch wel erg belangrijke informatie. Ik vind dit soort dingen natuurlijk grappig, maar het is ook wel wat mijn baan echt leuk en divers maakt. Het mooie hiervan is, dat je dus ook elke dag weer gesprekken hebt die je niet verwacht, maar die toch onverwachts erg leuk zijn.

Teamwork is onmisbaar op de versafdeling

Werken op de versafdeling is werken in een team, elke dag. En vooral als het enorm druk is, dan kan ik de hulp van mijn team niet missen. Je moet je voorstellen dat er veel meer achter de versafdeling schuilt dan een beetje brood bakken en vlees en kaas bijvullen. We moeten echt veel vragen van klanten beantwoorden en dat doen we het liefst zo goed mogelijk. Daarnaast moeten we constant de veiligheid van voedsel bewaken en bezig blijven met hygiëne. Om dat te kunnen doen, werken we goed samen en krijgt iedereen per dag een duidelijke taak. En teamwork is natuurlijk niet écht teamwork als we niet allemaal met dezelfde mentaliteit hier rondlopen. Dat is gewoon echt zo. Leuk om te benoemen: ons team heeft alle leeftijden. Of je nu net 16 bent, 25, 30 of 55: iedereen is aanwezig én welkom. We staan zelden stil en dat is precies wat ik zo fijn vind aan dit werk. Je bent altijd bezig, of dat nu met klanten is, het temperaturen van producten of met een snelle schoonmaakronde om alles netjes te houden.

Uitdagingen op de versafdelingen

Natuurlijk kom ik samen met mijn team ook uitdagingen tegen. Soms moet je improviseren, bijvoorbeeld als een levering vertraging heeft of als een product ineens heel populair blijkt te zijn en als een warm broodje over de toonbank vliegt. Dan moet je echt snel kunnen schakelen en goede alternatieven bieden aan je klant. Toch is dat wel fijn, want dat houdt je scherp. Het is een kwestie van flexibel blijven en positief denken. Soms kan het hectisch zijn, maar juist die hectiek geeft mij veel energie. Zo ook het actief bezig zijn met de hygiëne- en veiligheidseisen. Je leert er veel van.

Hard werken en veel lachen

Leuk om te lezen? Ik hoop het! Want werken op de versafdeling betekent natuurlijk echt hard werken, maar vooral heel veel lachen. De job vraagt echt om een goede dosis energie, een sterke teamgeest en een grote passie voor versproducten. We werken hard, maar er is ook veel ruimte voor een grapje en een praatje met collega’s. Dus, lijkt het je leuk om deel uit te maken van een hecht team, waar je nooit stilstaat en continu nieuwe dingen leert? Solliciteer direct of bekijk één van onze andere toffe vacatures!

Inhoud

Lees ook onze andere blogs

  • Diverse functies verkennen in supermarkt

    Wil jij de volgende stap zetten in je carrière en zit het in je om een heel team aan te sturen en te motiveren?

    Lees meer
  • Carrièremogelijkheden voor starters in de supermarktsector

    Jouw startpunt voor een succesvolle carrière.

    Lees meer
  • Zo ziet de uitdagende- en dynamische rol van een caissière in de supermarkt eruit

    Heb jij je altijd al afgevraagd hoe het is om als caissière te werken? In dit artikel neemt Jessie je mee met haar werkdag!

    Lees meer