Bereid je verhaal voor (maar over-do het niet)
Het is slim om vooraf al wel een beetje na te denken over wat je graag wilt vertellen. Waarom wil je juist in de supermarkt werken? Wat vind je leuk aan contact met klanten? Waar krijg jij energie van? En heel belangrijk: doe niet te hard je best, want dan stap je al snel buiten jezelf.
Schrijf ter voorbereiding 2 of 3 voorbeelden op van situaties waarin je:
een probleem goed hebt opgelost;
goed samenwerkte met anderen;
of een klant écht hebt geholpen
En deel deze met degene waarmee je het gesprek hebt. Maar let op: een te ingestudeerd antwoord klinkt al snel onnatuurlijk. Vertel het zoals je iets aan een vriend(in) zou vertellen: met je eigen woorden en natuurlijk een gepassioneerde glimlach.
Zorg dat het enthousiasme van je gezicht af te lezen is
Non-verbale communicatie zegt zóveel. Mensen voelen enthousiasme aan zonder dat je het hoeft uit te spreken. Zet je naturel lach op, neem een ontspannen houding aan en knik af en toe als de ander spreekt. Jouw glimlach werkt aanstekelijk. En heel belangrijk: maak oogcontact met degene tegenover je. Zo zien ze dat je echt daadwerkelijk enthousiast bent over de functie.
Gebruik energieke taal en vermijd passieve woorden
De manier waarop jij je woorden kiest, heeft effect op hoe mensen over je denken. Kies jij woorden die gelinkt zijn aan positiviteit, dan versterkt dat je enthousiasme. Misschien proberen ofzo, een beetje? Nee, als je deze woorden hoort, dan proef je de twijfel alom. Vermijd deze dus zoveel mogelijk. Voel het verschil in deze twee manieren van antwoorden:
“Ik heb in een winkel gewerkt, dat was prima.”
Of:
“Ik vond het heel leuk om in de winkel te werken. Met name het veelvuldige contact met klanten gaf me veel energie en de dynamiek doet me goed, omdat ik graag bezig ben met het oplossen van problemen.”
Welke van de twee komt krachtiger over? Juist.
Wees nieuwsgierig en stel zelf genoeg vragen
Enthousiaste mensen zijn nieuwsgierig, dus laat dat ook zien. Laat zien dat je meer wilt weten over de functie, het team, het beleid of de sfeer in de winkel. Vraag hoe een typische werkdag eruitziet of bijvoorbeeld welke kernwaarden het bedrijf heeft. Door dergelijke vragen te stellen, laat je zien dat je oprechte interesse hebt en graag wil meedenken.
Sluit het gesprek altijd positief af
Door ook op het laatste moment nog iets te delen of een goede vraag te stellen, blijf jij beter hangen bij je gesprekspartner. Geloof ons nou maar. Geef aan dat je blij bent met wat je te horen hebt gekregen en dat je nog enthousiaster bent over de functie na het gesprek. Of zeg iets als “ik hoop dat ik binnenkort kan helpen om klanten met een glimlach de winkel uit te laten gaan.” Uiteraard is het wel belangrijk dat je alleen dingen zegt die je ook écht voelt, met passie.
Enthousiasme is je geheime wapen: dus solliciteer vandaag nog!
Albert Heijn zoekt mensen die een passie hebben voor klantenservice, teamwork en kwaliteit. We zoeken mensen die niet alleen kunnen werken, maar vooral hard wíllen werken. Dus, ben jij klaar om je passie en enthousiasme te tonen en hard te werken in een gezellig team? Solliciteer dan nu op één van onze
vacatures.